PepsiCo wint domeinnamentwist

GENEVE - Het Amerikaanse frisdranken- en snacksconcern PepsiCo, bekend van onder meer Pepsi, Lay's-chips en Tropicana, heeft opnieuw een slag gewonnen in de strijd om domeinnamen op internet. De geschillencommissie van de World Intellectual Property Organization (WIPO) heeft besloten dat een uitbater uit de Bahama's tien domeinnamen aan PepsiCo moet overdragen.

De uitbater is twee jaar geleden begonnen met het vastleggen van domeinnamen als pepsicareer.com en pepsicollection.com. Achter de domeinnamen hangen zoekmachines, die weer verwijzen naar internetpagina's over onder meer gokken, muziek en films. De uitbater krijgt een percentage van de omzet die via zijn domeinnamen wordt gegenereerd.

Begin januari maakte PepsiCo de zaak aanhangig bij de WIPO. Deze Zwitserse organisatie is actief in intellectuele eigendomsbescherming en gaf het Amerikaanse concern eerder al gelijk in twee andere twisten over domeinnamen.

Volgens WIPO heeft PepsiCo zowel in deze als eerdere zaken duidelijk aangetoond de rechtmatige eigenaar te zijn van de merknaam Pepsi, die een waarde van ruim 11 miljard dollar vertegenwoordigt. Zo werd de naam al in 1898 voor het eerst gebruikt in de Amerikaanse staat North Carolina. In de VS heeft PepsiCo ruim honderd registraties van merknamen en varianten daarop. Het bedrijf spendeert jaarlijks ruim 200 miljoen dollar aan reclame voor Pepsi.

De uitbater uit de Bahama's bezit ruim 25.000 domeinnamen, waarvan er vele zijn gebaseerd op namen en merken van anderen. Voorbeelden daarvan zijn disneycredit.com en citibankdirect.com.

Sinds de WIPO-geschillencommissie in 1999 actief werd, heeft zij circa 6000 zaken behandeld over 10.000 domeinnamen. Vorig jaar ontving de commissie 1100 zaken.

Tip de redactie