AMSTERDAM - Zoekmachine Google levert het vaakst de gewenste zoekresultaten. In 65 procent van de gevallen blijken internetgebruikers bij Google op weg geholpen te worden. Andere bekende zoekmachines als ilse, Altavista en Msn scoren een stuk lager.

Dit blijkt uit de National Search Engine Monitor dat is opgesteld door onderzoeksbureaus CheckitR&M Interactive

Google-gebruikers geven het vaakst aan dat ze bijna altijd kunnen vinden wat ze zoeken (65%). Andere machines hebben een score die daartussen in ligt: Startpagina.nl (40%), Altavista (23%) en Ilse (22%). Gebruikers van MSN.nl zeggen slechts voor 18% bijna altijd te vinden wat van hun gading is.

Bij de zoekresultaten speelt herkenning een cruciale rol. Gebruikers blijken vooral te klikken op url's tussen de zoekresultaten die ze op de een of andere manier bekend in de oren klinkt.Ook belangrijk is het feit of de opgegeven zoektermen daadwerkelijk in de titel of in de bijgeleverde omschrijving van de site te vinden zijn (39%). Op de derde plaats scoort de aantrekkelijkheid van die beschrijving zelf: staat er duidelijk in wat de site te bieden heeft (33%).

Zoekwoord

De manier waarop internetters de zoekmachines gebruiken, verschilt overigens. De helft van de zoekers gebruikt doorgaans één zoekwoord om zijn weg op het web te vinden. Bijna dertig procent is gewend om meerdere woorden in te geven bij een zoekopdracht. Slechts een minderheid maakt daarbij gebruik van de 'en/of-functie' om die zoekopdracht te specificeren.

Voor het onderzoek werden 1.604 internet gebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag.