HILVERSUM - De Nederlandse consument kocht in het afgelopen jaar 5,5 procent minder muziekproducten. Door prijsverhogingen daalde de omzet met slechts 3 procent. Daarentegen steeg de verkoop van lege cd-schijfjes wel de laatste drie jaar van 20 naar 70 miljoen stuks.

Door kopiëren van muziek zegt de handel veel omzet mis te lopen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers (NVPI)

De grootste daling is te zien bij de verkoop van singles, 45 procent minder. Vooral jongeren kochten minder muziek. Volgens de NVPI komen jongeren op andere manieren aan hun muziek, bijvoorbeeld door het te kopiëren of van internet te downloaden.

Volgens directeur P. Solleveld ligt het niet aan de hoge prijzen. "Prijsverlagingen zijn niet de manier om jongeren terug te winnen."

Gezond en legaal

De branche wil jongeren op een andere manier terugwinnen: kopiëren moet moeilijker gemaakt worden. "Er moeten betere kopieerbeveiliging komen en goede regels tegen hacking", zegt Solleveld. "Dat geldt ook voor internet. Via internet moet een gezonde en legale markt mogelijk zijn."

Oprichter Hans Breukhoven van Free Record Shop heeft altijd betoogd dat de teruggang in de markt komt doordat jongeren hun geld anders besteden. Vroeger ging er veel geld naar de muziek, maar nu moet muziek onder meer concurreren met mobiele telefonie en computerspelletjes, zo redeneert Breukhoven. De muziekbranche is het met hem eens.