AMSTERDAM - De totale oplage van de Nederlandse dagbladen is in het vierde kwartaal van 2003 met 3,3 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2002. Dat is dinsdag gebleken uit cijfers van HOI Instituut voor Media Auditing. De oplagecijfers van kranten kennen al langer een dalende tendens. De oplagedaling wordt grotendeels toegeschreven door het gebruik van internet als bron van informatie. De digitale opmars is vooral te danken aan de komst van breedbandinternet.

De totale oplage lag in de onderzochte periode op 4.150.523 exemplaren. De oplage van de landelijke dagbladen bestaat nu uit .915.416 exemplaren, een daling van 65.161. De regionale kranten kennen een gezamenlijke oplage van 2.235.107 exemplaren.

Oplages

HOI rapporteert sinds 1999 over de oplages. Sinds die tijd blijkt dat de totale dagbladoplage jaarlijks met gemiddeld 1,9 procent daalt. Toch vindt Cebuco, de marketingorganisatie van Nederlandse dagbladen, dat de kranten zich ondanks de komst van nieuwe media goed hebben gehandhaafd. "De krant valt bij ruim driekwart van de Nederlandse huishoudens op de mat en vormt daarmee qua bereik het belangrijkste massamedium", zegt M. Kats van Cebuco.

Internet

Volgens Kats trekken de websites van de Nederlandse dagbladen steeds meer bezoekers. "Met de digitale krant hebben de dagbladen een sterke troef in handen om de band met nieuwe en bestaande lezers verder uit te bouwen." Cebuco verwacht veel van het jaar , waarin kranten met zondagedities en kleinere (tabloid)formaten kwamen. De organisatie hoopt dat lezers en adverteerders daarmee worden gelokt en/of behouden.