AMSTERDAM - De website werk.nl van het UWV zit vol fouten, functioneert geregeld niet en aangeboden vacatures zijn vaak verlopen of niet geschikt.

Dat meldt RTL Nieuws zaterdag na onderzoek. Werkzoekenden moeten zich verplicht inschrijven bij deze site. Het UWV laat in een reactie weten dat met de site 'goed te werken' is.

De SP wil het liefst met een schone lei beginnen. De problemen zouden niet meer te repareren zijn.

"Het is een blamage voor het UWV en het is een blamage voor het ministerie van Sociale Zaken", betoogt Kamerlid Paul Ulenbelt tegenover de nieuwsrubriek. "Ik zeg: jongens, slopen, nieuwbouw."

Draak

Een door RTL geraadpleegde expert op het gebied van vacaturesites vindt eveneens dat werk.nl opnieuw zou moeten worden opgebouwd. Marc Drees noemt de site als vacaturesite en database met cv's een 'draak'.

De problemen met de site kosten volgens RTL inmiddels miljoenen euro's. Het UWV kan dit bedrag zaterdagavond niet bevestigen.

Contact

Klanten van de uitkeringsinstantie hebben via werk.nl veel contact met hun werkcoach en kunnen er hun persoonlijke gegevens inzien. Omdat veel arbeidsbemiddelaars verdwijnen, is voor veel mensen de site de enig overgebleven toegang tot het UWV, meldt RTL. Het ministerie van Sociale Zaken was niet in de gelegenheid om te reageren.

De website werk.nl kwam eerder dit jaar ook al onder vuur te liggen vanwege verkeerde baansuggesties. Zo kreeg een maatschappelijk werkster bijvoorbeeld een baan als lasser of cipier aangeboden. Ook waren er onbegrijpelijke foutmeldingen en lag de site vaak plat.

Verbetering

De zegsman van het UWV wijst erop dat aan de website continu wordt gewerkt. Hij geeft toe dat dingen niet altijd lopen zoals zou moeten. "Maar we pakken ze wel aan."

"Het is niet zo dat als we vandaag een probleem constateren, dat morgen is opgelost. We hebben nog vorig weekend een verbetering doorgevoerd, ook om dingen te herstellen die RTL in een vorig item aankaartte", legt hij verder uit.

Het UWV noemt het erg belangrijk dat de site goed werkt, ook omdat in de periode tot 2015 de omslag wordt gemaakt naar online dienstverlening.