AMSTERDAM - Ruim drie kwart van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. Twee jaar geleden was dat nog slechts een kwart. Hyves keldert in dezelfde periode en staat nu gelijk met Twitter.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Multiscope onder 13.000 Nederlanders.

76 procent van de ondervraagden zegt een profiel te hebben op Facebook. Daarmee is het sociale netwerk verreweg de populairste keuze in Nederland. Hyves volgt, ondanks een sterke daling in het aantal profielen, op positie drie met 24 procent. LinkedIn staat tweede.

Twee jaar geleden presenteerde Multiscope een vergelijkbaar onderzoek. Toen had nog 60 procent van de Nederlanders een Hyvesprofiel.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van Multiscope. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Het aantal uren dat mensen per maand op de website doorbrengen stond toen op bijna 14 miljoen. Nu is dat nog ruim 5 miljoen. Facebook kan elke maand rekenen op ruim 43 miljoen uur aan Nederlandse bezoeken.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van Multiscope. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Twitter

Opvallend is dat Twitter Hyves qua gebruik al voorbij is gestreefd. Nederlanders besteden elke maand 6 miljoen uur op het sociale netwerk. Het aantal mensen dat een profiel heeft is met 24 procent gelijk.

Hyves gaf in mei nog tegenover NU.nl aan dat het tevreden is met een tweede of derde plek. "We zijn geen alleenheerser meer, het sociale medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd", aldus een woordvoerder destijds.

Google+

Google+ staat nog op grote afstand van Hyves. Inmiddels is 9 procent van de Nederlandse bevolking lid van het sociale netwerk van Google.

Marktonderzoeker GfK presenteerde donderdag ook cijfers over het sociale media-gebruik van Nederlanders. Daaruit bleek dat dat 66 procent een Facebookprofiel heeft en 26 procent op Twitter actief is.