UTRECHT - Internetten met de mobiele telefoon is weinig populair. Het aandeel van dataverkeer in de totale omzet is relatief laag, ondanks inspanningen van onder meer KPN en Vodafone om mobieltjes met internetdiensten te slijten. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde omzetcijfers over de markt voor mobiele telefonie van Telecom.paper.

De omzet met datadiensten bij KPN kwam het afgelopen jaar uit op miljoen euro (135 miljoen in 2002), waarvan het grootste deel bestond uit sms-berichten. De totale omzet in mobiele telefonie bij KPN bedroeg 2,3 miljard euro.

KPN teleurgesteld

KPN zette het afgelopen jaar met veel bombarie bijna 900.000 i-mode toestellen in de markt, telefoons met internetdiensten. “Die toestellen zijn veel weggegeven”, aldus directeur E. Achterberg van Telecom.paper. “Consumenten weten nog niet hoe ze die diensten moeten gebruiken. Internetten met de mobiele telefoon is niet van de grond gekomen. Het loopt geen storm. Ik verwacht daar in de toekomst echter meer van.”

Vodafone

Ook concurrent Vodafone was het afgelopen jaar flink in de weer met internetdiensten voor het mobieltje. Bij die onderneming bleef de omzet uit datadiensten in Nederland steken op 165 miljoen euro (was 120 miljoen), waarvan het overgrote deel voor sms. De totale omzet bij Vodafone in Nederland kwam volgens Telecom.paper uit op ,6 miljard euro.

Stijging

De totale markt voor mobiele telefonie was vorig jaar goed voor ,4 miljard euro. Dat is een stijging van liefst 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Steeds meer Nederlanders kregen een mobieltje. Eind vorig jaar waren er 13,1 miljoen mensen met een mobiele telefoon tegen 11,8 miljoen een jaar eerder.

T-Mobile grote winnaar

De grote winnaar van het afgelopen jaar was T-Mobile. Het marktaandeel van de onderneming klom van 12,2 procent in 2002 naar ,1 procent in 2003. Daarmee groeide de voorsprong ten opzichte van Telfort en Orange. Vodafone en KPN zagen klanten weglopen. Het marktaandeel van KPN was vorig jaar 38,4 procent tegen 41 procent het jaar ervoor. Vodafone heeft bijna een kwart van de klanten aan zich weten te binden.