AMSTERDAM - Telecombedrijven zoals KPN, Vodafone, T-Mobile, UPC en Ziggo bundelen de krachten om het melden van een beveiligingslek eenvoudiger te maken.

Dat meldt ICT-Office, de branchevereniging van ICT-bedrijven in Nederland, maandag.

"Informatiebeveiliging is van groot belang. Om gebruikers goed hierbij te kunnen betrekken, maken telecomaanbieders het melden van beveiligingsproblemen gemakkelijker", aldus ICT-Office.

Alle aanbieders zullen binnen twee weken een aparte pagina op de website inrichten waar gebruikers een lek of probleem kunnen melden. Voorheen was er geen standaardprocedure beschikbaar.

"Er wordt nadrukkelijk gevraagd om het beveiligingsprobleem niet met anderen te delen. Op deze manier kunnen aanbieders een eventueel probleem eerst oplossen", zo staat in de verklaring. Ook mag de melder geen misbruik maken van de zwakke plek in het systeem.

"De aanbieder zal in goed onderling overleg met de melder afspraken maken over het herstel van het beveiligingsprobleem en over de wijze waarop er na herstel eventueel een publicatie plaatsvindt."