'Google wil eigen diensten in zoekresultaten labelen'

AMSTERDAM - Google heeft aangeboden labels te plaatsen bij zoekresultaten die linken naar eigen webdiensten. Hiermee wil Google voorkomen dat Europese toezichthouders het bedrijf boetes opleggen.

Dat meldt de Financial Times. Google-diensten verschijnen vaak hoog in de zoekresultaten. Doordat bezoekers eerder deze diensten zien dan die van de concurrent, zou de zoekgigant concurrentie tegenwerken. De Europese Unie heeft meerdere onderzoeken lopen naar mogelijk misbruik van Google van zijn dominante marktpositie.

Met het voorstel eigen diensten te labelen, hoopt Google te schikken met de toezichthouders. Ook de resultaten waarin Google direct antwoord geeft afkomstig uit een eigen dienst, zoals informatie over vluchten of aandelenkoersen, zouden een label krijgen.

Critici van het plan vinden een label echter niet voldoende. Concurrenten van Google kunnen dan nog altijd zeer laag verschijnen in de resultaten zodat bezoekers toch naar de Google-diensten worden gelokt. Eigen diensten zouden volgens tegenstanders aan dezelfde criteria moeten worden onderworpen als de concurrerende diensten bij de bepaling van de positie in de zoekresultaten.

Aanklacht

Joaquín Almunia, Europees commissaris voor Mededinging, zal moeten bepalen of het voorstel toereikend is. Hij waarschuwde onlangs dat de onderhandelingen niet veel langer meer kunnen duren. Na een onderzoek van bijna 3 jaar, kan Google waarschijnlijk voor het einde van het jaar een aanklacht verwachten.

Europeanen gebruiken voor meer dan 95 procent van hun zoekopdrachten Google. Het succes van een bedrijf op internet wordt daardoor voor een groot deel bepaald door zijn plek in Googles zoekresultaten.

Tip de redactie