'Hoe meer gebruikers, hoe meer Spotify verliest'

AMSTERDAM - Ondanks een grote toename aan gebruikers, verliest Spotify nog steeds veel geld. Het bedrijf verloor in 2011 zo'n 60 miljoen dollar.

Uit een vertrouwelijk jaarverslag dat in handen is van Privco, blijkt dat elke dollar die Spotify verdient van haar gebruikers, direct moet worden uitgegeven aan royalty's voor platenlabels. Dus hoe meer mensen gebruik maken van de muziekdienst, hoe meer verlies het bedrijf draait.

Desondanks groeide de omzet van 97 miljoen dollar in 2010 naar 244 miljoen dollar in 2011. Daarvan werd 238 miljoen dollar uitgegeven aan royalty's.

Businessmodel

Ook de personeelskosten van Spotify zijn snel opgelopen. Daaraan werd in 2011 bijna 32 miljoen dollar uitgegeven, in vergelijking met bijna 12 miljoen in 2010.

Volgens Privco moet Spotify haar businessmodel aanpassen om winst te gaan maken. Met name frequente gebruikers zouden meer moeten gaan betalen dan de 10 euro per maand die nu wordt gevraagd voor het duurste abonnement.

Voor de Nederlandse platenlabels is de opkomst van streaming muziekdiensten juist goed nieuws. Vorig jaar haalden zij er 2,7 miljoen euro mee op, 6 à 7 keer meer dan in 2010.

Lees meer over:
Tip de redactie