AMSTERDAM - Het sociale netwerk Myspace, dat voor de opkomst van Facebook erg populair was, is klaar voor een nieuwe start.

Volgens de CEO van Specific Media, het bedrijf dat Myspace in 2011 kocht van News Corp, zal de nieuwe website zich enkel richten op artiesten. Justin Timberlake werkte mee aan het ontwikkelen van de nieuwe site.

De 'creatieve gemeenschap' zal zich via Myspace kunnen binden met fans. Die kunnen op hun beurt informatie vinden over hun favoriete artiesten, aldus Tim Vanderhook tegen het Amerikaanse ABC News.

Gebruikers van Myspace zullen kunnen inloggen via Facebook of Twitter. Myspace zal met de twee grote gevestigde sociale netwerken dan ook niet de concurrentie aangaan.

Gat dichten

"Wij vinden dat we een geweldig sociaal netwerk voor artiesten hebben gemaakt. Net als LinkedIn er één maakte voor zakelijke gebruikers, willen wij een gat dichten. Het heeft geen zin om te concurreren met Facebook en Twitter", zegt Vanderhook.

Het originele Myspace, dat nog steeds in de lucht is, zal voorlopig nog actief blijven. Het is nog onduidelijk of en wanneer het grotendeels verlaten netwerk offline zal worden gehaald.

De nieuwe variant van Myspace zal langzaam worden uitgerold. Mensen die zich aanmelden voor een uitnodiging, zouden nog voor het eind van het jaar moeten worden toegelaten.

News Corp

Myspace werd in 2005 gekocht door News Corp, het bedrijf van Rupert Murdoch, voor 580 miljoen dollar. Drie jaar later werd Facebook groter en liep Myspace steeds verder leeg. In 2011 werd het bedrijf voor 35 miljoen dollar verkocht aan Specific Media en Justin Timberlake.

Murdoch noemde de aankoop van Myspace in 2011 'een grote fout'.