AMSTERDAM - Adverteerders hebben vorig jaar opnieuw meer geld gespendeerd aan reclame op Nederlandse internetsites. De nettobestedingen stegen van 31,5 miljoen euro in 2002 naar 39,7 miljoen euro. In 2001 stond de teller nog op 20,5 miljoen euro.

De Nederlandse tak van het Amerikaanse interactieve advertentiebureau IAB heeft de cijfers maandag naar buiten gebracht. De organisatie baseert zich op gegevens van de belangrijkste marktpartijen op internet, zoals MSN, Adlink, IP en Tiscali. Volgens directeur Igor Beuker van IAB Nederland lagen de bestedingen in 2003 "nog een stuk hoger dan 40 miljoen euro, omdat een paar e-mail- en zoekbedrijven hun data nog niet aanleveren". Voor de informatievergaring werkt IAB samen met het registratiebureau BBC.

"De online en interactieve bestedingen zitten duidelijk in de lift. En de rek is er nog lang niet uit", stelde Beuker. Volgens hem maken steeds meer A-merken gebruik van internet in hun verkoopstrategie, waardoor de bestedingen ook in 2004 zullen stijgen stijgen.

De markt voor online consumentenbestedingen in Nederland groeide in 2003 naar een totale omzet van 1,24 miljard euro. Dat is een toename van 32 procent ten opzichte van 2002. Dat bleek vorig week uit de gezamenlijk onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org.