'Valse berichten op sociale media nemen snel toe'

AMSTERDAM - Door de toenemende populariteit van sociale media zal 10 tot 15 procent van alle likes, tweets en reviews in 2014 nep zijn.

Dat voorspelt onderzoeksbureau Gartner.

"Nu ruim de helft van de mensen die internet heeft op sociale media vertegenwoordigd is, proberen bedrijven en organisaties op nieuw manieren meer volgers, fans, hits en positieve reviews te krijgen", legt Jenny Sussin, onderzoeker bij Gartner, uit.

"Veel marketeers betalen voor positieve reviews met contant geld, tegoedbonnen en acties."

Betalen

Er zou betaald worden voor extra hits op video’s, positieve berichten bij producten en extra likes of retweets op Facebook en Twitter.

Gartner verwacht dat 10 tot 15 procent van alle berichten op sociale media in 2014 daarom nep zijn. De waarde van berichten over het algemeen wordt daarom moeilijker in te schatten, waarschuwt het onderzoeksbureau.

Vertrouwen

Tegelijkertijd voorspelt Gartner dat toezichthouders vaker en strenger zullen optreden tegen de praktijken van bedrijven en organisaties. Hierdoor moet het vertrouwen van consumenten in sociale media en de berichten op deze website de komende jaren juist toenemen.

Lees meer over:
Tip de redactie