DEN HAAG - De Amerikaanse webwinkel Amazon.com gaat binnenkort de Nederlandse markt op. Het bedrijf is in gesprek met het Centraal Boekhuis over de distributie van Nederlandse boeken.

Een woordvoerster van het Centraal Boekhuis, dat boeken van Nederlandse uitgevers aan winkels levert, heeft vrijdag een bericht in De Telegraaf hierover bevestigd.

De Nederlandse site van Amazon zou in oktober van start gaan.

Aamazon.com geldt als de grootste webwinkel ter wereld. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte het bedrijf een omzet van 13,2 miljard dollar (10 miljard euro).

Concurrent

Via de webwinkel kunnen artikelen zoals boeken, dvd's en elektronica besteld worden. Ook maakt Amazon tablets en e-readers. Wat het bedrijf precies in Nederland gaat verkopen, is nog niet bekend. Amazon zelf heeft officieel nog niets bekendgemaakt over de Nederlandse introductie.

Er gingen al langer geruchten dat Amazon in de zomer naar Nederland zou komen. Het bedrijf zou inmiddels al ruim een half jaar werken aan de Nederlandse versie. Daarmee kan het bedrijf de concurrentie aangaan met webwinkels als Wehkamp en Bol.com.

Bol.com laat in een reactie aan NUzakelijk.nl weten dat het bedrijf van mening is dat de komst van Amazon de verschuiving van traditionele winkels naar online winkels alleen maar zal versnellen. "Dat is voor de Nederlandse klant, maar ook voor alle online winkels positief nieuws."

Klappen

Retailadviseur Michel Lieffering beaamt in een interview met NUzakelijk dat Amazon vooral klappen gaat uitdelen aan de fysieke retailwereld. “Amazon is de Triple AAA-winkellocatie van de wereld”, aldus Lieffering.

Internetondernemer Patrick de Zeeuw noemt de stap van Amazon goed nieuws voor Nederland en voor consumenten in het bijzonder. “Het feit dat Amazon kiest voor focus op Nederland zegt iets over de perceptie van belangrijke internationale spelers in ecommerce, namelijk dat wij op meerdere vlakken een aantrekkelijk land zijn.

“Deze stap kan andere belangrijke spelers doen besluiten om Amazon te volgen. Het is goed voor onze positionering in de digitale wereld, creëert werkgelegenheid en stimuleert en inspireert de online en startupscene.

Voor Bol.com is het volgens De Zeeuw ook een goede ontwikkeling. “Het houdt ze scherp en zal ze motiveren om hun leidende rol te behouden.”

Slagkracht

Sebastiaan Hooft, voormalig eigenaar en oprichter van de webwinkel Central Point, stelt dat Amazon "een enorme slagkracht" heeft qua bereik en conversie. "Daar kunnen alleen nichespelers, zoals Zappos, goed tegenop."

Daarnaast is Amazon volgens Hooft een sterk en betrouwbaar merk. "Zij kunnen retailers zoals Bol.com binnen een aantal jaar opeten."

Traditionele winkels hebben minder van Amazon, dan van hun eigen tekortkomingen te duchten, vermoedt Hooft. "Het probleem van de fysieke retail is eerder dat zij hun fysieke contact met de klant niet uitbuiten en niet dat er sterkere online spelers bijkomen."

Versnellen

Arko van Brakel, voormalig internetondernemer en tegenwoordig directeur van opleidingsinstituut De Baak, verwacht dat de komst van Amazon naar Nederland de verdwijning van de boekhandel in het straat beeld gaat versnellen.

Maar de komst van de Amerikaanse webwinkel is volgens hem ook een "enorme kans" om je als winkel juist nu te onderscheiden. "Het blijft objectief gezien vreemd dat een webwinkel zoveel beter in staat is een daadwerkelijk klant-centrische service neer te zetten dan een winkel waar je life contact kunt hebben met échte mensen", zegt Van Brakel.

Retailers in Nederland doen er goed eens serieus naar hun businessmodel, maar vooral naar hun cultuur en manier van werken te kijken, zegt Van Brakel. "Zodat de klant weer koning wordt. Pas als retailers dat aandurven, de kansen opzoeken en niet in de verdediging gaan door de te klagen over de bedreigingen van het Internet, is de consument echt de winnaar. "