'Werkzoekende checkt online imago niet'

AMSTERDAM - Een groot deel van de Nederlandse werkzoekenden checkt voorafgaand aan een sollicitatie niet welke informatie er over zichzelf op internet te vinden is.

Dat blijkt uit een onderzoek van uitzendbureau Unique onder 3000 werkzoekenden.

Het grootste deel van de ondervraagden (42 procent) geeft aan nooit te zoeken naar wat er online te vinden is over zichzelf, 35 procent doet dit soms. Een meerderheid (59 procent) kijkt nooit welke foto's er van hem of haar op internet te vinden zijn.

Bijna alle sollicitanten bereiden zich voor door informatie over de mogelijk toekomstige werkgever op te zoeken, 88 procent van de geënquêteerden loopt ook de vragen door die mogelijk gesteld gaan worden.

Minder dan de helft oefent om sterkte punten over zichzelf op te noemen, zoekt van tevoren informatie over de gesprekspartner of zoekt sollicitatietips.

Online imago

"Elke werkzoekende weet dat de eerste indruk van belang is, maar die begint natuurlijk al met een uitstekende voorbereiding voor het daadwerkelijke sollicitatiegesprek. En hoewel je steeds vaker hoort dat werkgevers hun kandidaten van te voren 'googelen', lijkt dit nog lang niet te zijn doorgedrongen bij alle werkzoekenden", zegt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique.

Volgens Puts zou het online imago vaker aan bod mogen komen bij de voorbereiding van het sollicitatiegesprek.

Lees meer over:
Tip de redactie