'Facebook zorgt voor hogere opkomst verkiezingen'

AMSTERDAM - Amerikaans onderzoek keek naar de invloed van sociale netwerken op het stemgedrag van kiezers tijdens de Midterm Elections in de Verenigde Staten en zag een hogere opkomst.

De onderzoekers van de University of California, San Diego, publiceren hun onderzoek morgen in het tijdschrift Nature.

Het onderzoek, waarbij op de dag van de verkiezingen (2 november 2010) een speciaal Facebook-bericht bij mensen op hun Facebook-pagina verscheen, zorgde voor een kleine 300.000 extra mensen in het stemhokje in de echte wereld.

De studie liet bij 61 miljoen mensen op Facebook een niet aan een partij gelieerd, "Ga Stemmen"-bericht bovenaan de nieuwsstroom verschijnen.

'I Voted'

Het berichtje bestond verder uit een herinnering met de tekst "Today is Election Day" (vandaag zijn de verkiezingen); een klikbare "I Voted" (ik heb gestemd)-knop; een link naar locale stembureau's en een teller hoeveel Facebook-gebruikers al met de knop lieten weten gestemd te hebben. Daarnaast stonden er tot zes profielfoto's van Facebook-vrienden die al gestemd hadden.

Ongeveer een procent, of 600.000 mensen, kreeg een vergelijkbaar bericht te zien, maar dan zonder de vriendenfoto's. De rest van de stemmers kreeg of zes foto's van toevallige vrienden voorgeschoteld of zes goede vrienden. Een andere groep van 600.000 Facebookers fungeerde als controlegroep en kreeg niets te zien.

De foto’s van vrienden die tot de ‘goede’ vrienden behoorden, selecteerden de onderzoekers door naar de hoeveelheid interacties te kijken.

Invloed

De resultaten laten zien dat gebruikers die het bericht ontvingen met 2,08 procent meer waarschijnlijkheid zouden stemmen. De mensen die een bericht met foto's van goede vrienden ontvingen, stemden 0,39 procent meer. Berichten zonder foto's leverden geen extra stemmers op.

Ook keken de onderzoekers naar de invloed van berichtontvangers op vrienden en vrienden van vrienden die niet bij de directe berichtontvangers zaten. Dat zorgde voor 0,224procent meer stemmers.

De percentages lijken klein, maar een sociaal bericht waaruit blijkt dat iemand stemde, zorgde voor 886.000 extra 'aangegeven' stemmen (klikken op 'Ik heb gestemd') en een foto van een goede vriend erbij zorgde nog eens voor 559.000 extra clicks op Facebook. Dat konden de onderzoekers weer terugvoeren op 282.000 stemmen in het echt die anders niet geuit zouden zijn.

Verschil

De lage percentages kunnen zeker bij verkiezingen toch nog voor een belangrijk verschil zorgen.

De menselijke omgeving bestaat van nature uit sociale netwerken. Het grote verschil met de digitale sociale netwerken is het enorme bereik, de snelheid en de veelheid aan signalen, waardoor het heel interessant is om te leren hoe al die signalen ons beïnvloeden.

Daar kun je niet alleen stemmen mee trekken, maar bijvoorbeeld mensen gezonder door laten leven.

Lees meer over:
Tip de redactie