DEN HAAG - De aanbieder van mobiele telefonie T-Mobile wil dit jaar in Nederland vijf tot tien winkels openen. Dat heeft de dochter van Deutsche Telekom woensdag gemeld bij de presentatie van haar jaarcijfers. Tot op heden verkocht T-Mobile mobieltjes en abonnementen via onafhankelijke telecomwinkels.

Van dat verkoopkanaal blijft T-Mobile naast zijn winkels gebruikmaken. Hoeveel geld er is gemoeid met de komst van de winkels wilde een woordvoerster woensdag niet zeggen. T-Mobile kondigde verder aan de Nederlandse WiFi-aanbieder ViaWia over te nemen, maar het bedrijf gaf het overnamebedrag evenmin prijs.

Door de WiFi-techniek kunnen gebruikers onder meer draadloos internetten en e-mailen. ViaWia heeft een netwerk van plekken waar mensen toegang hebben tot deze snelle verbindingen. T-Mobile wil eind dit jaar ruim tweehonderd van die zogenoemde hotspots hebben.

Het bedrijf gaat zo de concurrentie aan met KPN, die via zijn dochter HubHop al ruim honderd hotspots in eigen beheer heeft. KPN wil dat aantal dit jaar laten doorgroeien naar 650 internetplekken.

De omzet van T-Mobile in Nederland is in 2003 met 45 procent gestegen tot 861 miljoen euro. De onderneming behaalde een bedrijfsresultaat van 45 miljoen tegenover een verlies van 62 miljoen in 2002. Van dit bedrag moeten nog rente, belastingen en afschrijvingen worden afgetrokken. Een nettoresultaat gaf het bedrijf niet.

T-Mobile zag het aantal klanten met 38 procent toenemen tot een kleine twee miljoen. Hiervan zijn er 900.000 abonnee. Bijna 1,1 miljoen maken gebruik van betaalkaarten.