AMSTERDAM - Het UWV eist uitleg van ABN Amro over een storing in het betalingsverkeer op donderdag.

Dat meldt Allestoringen.nl.

Door de storing werd de uitkering van mogelijk 200.000 ABN Amro-klanten vrijdag pas overgemaakt terwijl dit al donderdag al had moeten gebeuren.

"Eén dag verschil lijkt weinig, maar voor veel klanten levert dat veel problemen op", zegt een woordvoerder van het UWV tegenover NU.nl. "Veel mensen zijn er letterlijk van afhankelijk."

Details

Het UWV wil graag weten hoe de betalingsstoring heeft kunnen gebeuren en hoeveel klanten er exact door getroffen zijn. Ook wil de uitkeringsinstantie weten hoe zoiets in de toekomst voorkomen kan worden.

ABN Amro meldt dat de vertraging ergens in de betalingsketen tussen UWV en ABN is ontstaan. Het betalingsverkeer loopt via financieel verwerker Equens.

Volgens de woordvoerder van Equens heeft de verwerker van betalingen door een storing later dan normaal gegevens aan ABN Amro doorgegeven om het uitkeringsgeld van de huisbankier ING van het UWV naar de juiste rekeningen over te kunnen maken.

Onderzoek

Of inderdaad alle 200.000 aangesloten uitkeringsgerechtigden met een ABN Amro-rekening een dag te laat hun geld hebben gekregen, wordt volgens UWV nog uitgezocht. Maar het lijkt er wel op, omdat bij andere banken geen problemen waren.

Een woordvoerster van ABN Amro zei dat het geld vrijdag is overgemaakt met de boek- en rentedatum van donderdag om de overlast voor mensen te beperken.