AMSTERDAM - Studenten van de Amerikaanse universiteit MIT hebben een app gemaakt die het geluid van politieke tv-reclames detecteert en gebruikers laat zien of deze leugens bevatten.

De Super PAC App is vernoemd naar de controversiele fondsen waarmee anoniem grote hoeveelheden geld naar Amerikaanse politieke campagnes kan worden gesluisd. Super PACs zijn verantwoordelijk voor de meeste politieke reclamespotjes in de Verenigde Staten.

De app, die woensdag werd gepubliceerd voor de iPhone, gebruikt een soortgelijke techniek als de populaire muziekapp Shazam. De app herkent reclames door met de microfoon 'mee te luisteren' en zoekt vervolgens in een database het juiste resultaat.

Vervolgens wordt getoond welke organisatie voor de reclame heeft betaald en worden gebruikers doorgestuurd naar onafhankelijke websites als Politifact en Factcheck, die reclames controleren op waarheid. Dat schrijft CNN.

Hooggerechtshof

De Knight Foundation, een Amerikaans fonds voor kwaliteitsjournalistiek, heeft betaald voor het ontwikkelen van de app en deze gratis beschikbaar gemaakt.

Door een recente uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof kunnen Super PACs tijdens de huidige presidentiële verkiezingsstrijd voor het eerst onbeperkte hoeveelheden geld uitgeven aan verkiezingsspotjes.

In Amerika worden vaak zogenaamde 'negative ads' vertoond op televisie, waarin politici elkaar hard aanvallen. In het verleden is gebleken dat deze aanvallen niet altijd op feiten zijn gebaseerd.

Lees alles over de Amerikaanse verkiezingen in ons dossier.