AMSTERDAM - De rechter in Amerika heeft de schikking afgewezen die Facebook is aangegaan in een geschil om privacy.

Dat meldt Wired dit weekend.

Het geschil gaat om de Sponsored Stories waarbij likes van Facebook-gebruikers zonder toestemming worden gebruikt voor commerciële doeleinden.

Facebook beloofde op zijn beurt 10 miljoen dollar aan goede doelen te schenken en daarmee zou de zaak zijn geschikt. Ook de advocaten van de aanklagers zouden 10 miljoen dollar krijgen. 

Onduidelijk

Volgens rechter Richard Seeborg is het echter onduidelijk waar deze bedragen op zijn gebasseerd. De sociale netwerksite gaf zelf aan dat een opt-outregeling voor de Sponserd Stories zo'n 100 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten gaat kosten.

Het schikken van de zaak kost Facebook slechts 20 miljoen dollar, een fractie van het bedrag wat de website anders misloopt.

"Door deze bedragen lijkt het alsof de advocaten de Facebook-gebruikers belazeren terwijl zij ze juist moeten beschermen." De rechter wil eerst meer duidelijkheid over de betreffende bedragen voordat de zaak verder kan gaan.