AMSTERDAM - Dinsdag wordt Demor gepresenteerd: een computerspel waarin blinde en slechtziende spelers kunnen schieten. Demor is een innovatief schietspel dat met behulp van GPS-satellieten en computer gespeeld wordt.

Het is ontwikkeld door zeven studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Faculteit Kunst, Media & Technologie in opdracht van Bartiméus en Accessibility.

Het spel is voornamelijk bedoeld als entertainment maar heeft tegelijkertijd als doel om de mogelijkheden van dit soort technieken voor slechtziende en blinde mensen te onderzoeken.

Gameplay

Demor wordt niet achter een computer gespeeld, maar op een groot leeg oppervlak in de buitenlucht zoals een voetbalveld. Hierop wordt door speciale software een driedimensionale audiowereld geplaatst. Dit betekent dat je, zodra het spel start, als speler midden in een virtuele 'geluidswereld' staat. Hierin kun je geluiden van links, rechts, dichtbij, veraf en alles daartussen in waarnemen terwijl je rondloopt. De geluidsomgeving past zich real-time aan aan de hand van de positie en de kijkrichting van de speler.

Het doel van het spel is een zo hoog mogelijk aantal punten te scoren door zo veel en gericht mogelijk monsters uit te schakelen. De randen van het veld zijn door de computer afgebakend zodat blinde en slechtziende spelers niet van het veld 'afvallen'.