ROTTERDAM - Steeds meer Nederlandse consumenten winkelen op internet. Het afgelopen jaar steeg het aantal online kopers vergeleken met 2002 met 15 procent naar 3,4 miljoen. De totale omzet van de aankopen op internet kwam mede daardoor uit op 1,24 miljard euro, een toename van 32 procent. Het is voor het eerst dat de omzet boven het miljard ligt.

Dat blijkt uit cijfers van Blauw Research en Thuiswinkel.org die maandag zijn gepubliceerd. Niet alleen waren er meer online kopers, ze besteedden ook meer geld bij de internetwinkels. Gemiddeld gaf een consument afgelopen jaar 364 euro uit tegenover 318 euro een jaar eerder.

De opkomst van breedbandinternet stimuleerde de online aankopen. Aangezien consumenten steeds langer en sneller op het internet zijn, wordt het eenvoudiger en gemakkelijker artikelen te kopen, stellen de onderzoekers.

Nederlanders gaven het meeste geld uit aan reizen. De online omzet hiervan bedroeg 520 miljoen euro, een stijging van 42 procent. Andere populaire artikelen zijn dvd's en kleding. Nog steeds is er een sterke stijging van bijvoorbeeld het online bestellen van kaartjes voor concerten of de bioscoop. Ook producten voor huis en tuin zijn in trek.