DEN HAAG - Steeds meer mensen hebben klachten over webwinkels. Dat maakte ConsuWijzer, een vraagbaak voor consumenten, vrijdag bekend.

In totaal kwamen bij ConsuWijzer in het eerste halfjaar van 2012 ongeveer 6000 klachten binnen over webwinkels.

Daarmee zijn de online verkooppunten voor het eerst de reguliere winkels voorbijgestreefd. Van alle klachten ging 53 procent over webwinkels en 47 procent over gewone winkels. Vorig jaar was dat nog 43 om 57 procent.

De klachten over webshops gingen vooral over te laat of niet bezorgde producten, garantie, ondeugdelijke producten en rekeningen. De meldingen over reguliere winkels gingen grotendeels over de garantie op producten en het niet deugen van spullen.

Betrouwbaar

ConsuWijzer adviseert mensen die online winkelen, eerst te checken of de winkel wel betrouwbaar is. ''Een website kan er heel professioneel uitzien, maar dat hoeft achter de schermen niet het geval te zijn. Dus als het op fora regent aan klachten over een bepaalde webwinkel moet je je afvragen of je daar wel wilt kopen'', aldus hoofd ConsuWijzer Pauline Bijlenga.