AMSTERDAM - TomTom gelooft dat het bedrijf een gezonde toekomst tegemoet gaat door veel nieuwe samenwerking die gesloten zijn met bijvoorbeeld Apple, Blackberry en autofabrikanten.

Dat wordt duidelijk uit de presentatie van de tweede kwartaalcijfers (pdf) van 2012.

TomTom zag de winst stijgen tot 9 miljoen euro. Een jaar geleden stond het Nederlandse bedrijf op een verlies van 489 miljoen euro vanwege een last van 512 miljoen euro. De omzet daalde in dezelfde periode met 17 procent naar 262 miljoen euro.

Toch ziet TomTom de toekomst rooskleurig in. Wel waarschuwt het voor een afnemende vraag van consumenten, mede door de economische crisis.

Samenwerkingen

"Sinds we bekend hebben gemaakt dat we ons ook gaan richten op de verkoop van losse software als aparte producten hebben we diverse samenwerkingen gesloten", aldus Harold Goddijn, CEO van TomTom.

"Hoewel de financiële impact van deze samenwerkingen nog niet direct duidelijk is, vormen ze een goede basis voor toekomstige groei."

Als voorbeelden noemt TomTom samenwerkingen met Lexus en Renault. Ook is de samenwerking met Fiat verder uitgebreid. Al deze fabrikanten verwerken navigatiesoftware van het bedrijf in hun auto’s.

Apple

Ook haalt TomTom nog heel kort de samenwerking met Apple aan. In juni werd bekend dat de iPhonemaker de kaarten van het Nederlandse bedrijf gaat gebruiken in iOS 6, dat in oktober verwacht wordt.

Financiële details worden in de presentatie van de kwartaalcijfers niet bekendgemaakt. Ook is nog onbekend welke onderdelen TomTom precies levert. Het bedrijf schrijft alleen: "We hebben een licentieovereenkomst gesloten met Apple. Zij zullen onze wereldwijde kaarten en gerelateerde informatie gebruiken in iOS 6."

De kans is aanwezig dat TomTom naast alleen kaarten ook navigatiemogelijkheden levert. TomTom heeft ook een samenwerking met Blackberry.

Verwachting

De omzet in de consumentenmarkt daalde ten opzichte van het tweede kwartaal van 2011 met 26 procent tot 155 miljoen euro. Dat was wel 23 procent meer dan in het eerste kwartaal van dit jaar.

Het bedrijf handhaaft door de opkomende zakelijke markt de verwachting dat de winst per aandeel dit jaar circa 0,35 euro zal bedragen op een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro.