AMSTERDAM - Bedrijven verspillen grote bedragen geld aan advertenties op Facebook terwijl hun pagina's steeds vaker 'geliked' worden door valse accounts waardoor de 'likes' hun waarde verliezen.

Dat schrijft de BBC vrijdag op basis van eigen onderzoek.

De Britse omroep kreeg een melding van een marketing consultant die verschillende advertentiecampagnes voor bedrijven heeft gedaan. Hij stelde dat de bedrijven steeds vaker 'likes' kregen uit landen als Egypte en de Filippijnen, terwijl de producten zich niet op deze groep richtten.

Na onderzoek van de BBC blijkt dat er inderdaad opvallend veel 'likes' uit landen komen waar niet specifiek op gericht is.

Ronaldo

Bovendien werden accounts gevonden die overduidelijk nep waren. Zo schrijft de BBC dat de journalisten een man op het spoor kwamen met de naam Ahmed Ronaldo, hij zou werkzaam zijn bij Real Madrid.

Ook werden accounts gevonden die tot 5.000 pagina’s per persoon 'geliked' hadden.

Geen probleem

Facebook ontkent dat er problemen zijn. "Er is geen bewijs van een significant probleem. We bieden bedrijven inzicht in de statistieken over gebruikers die hun berichten 'geliked' hebben en we krijgen niet van veel bedrijven klachten", aldus een woordvoerder.

Deskundigen noemen de situatie in het artikel toch een probleem. Facebook maakte eerder dit jaar bekend dat 5 tot 6 procent van de ruim 900 miljoen leden bestaat uit valse accounts.

Het uitdelen van 'likes' via nepaccounts haalt de waarde van deze waarderingen en daardoor de waarde van advertenties onderuit, aldus de BBC. Advertenties zijn verreweg de belangrijkste inkomstenbron van Facebook.