AMSTERDAM - De hacker van Simpel.nl zegt geen kwaad in de zin te hebben en de gestolen gegevens niet te misbruiken.

Dat zegt de hacker tegenover NU.nl. Het bedrijf heeft nog altijd de online dienstverlening gestopt.

"Ik ben geen crimineel en heb ook geen ambities wat dat betreft", vertelt de hacker die verder anoniem wil blijven. Hij is niet blij dat de Nationale Recherche op de zaak is gedoken. Voor hem was het blootleggen van het lek belangrijk.

Intentie

De persoon zegt geen intentie te hebben om de buitgemaakte data naar buiten te brengen of te misbruiken. Hij wil dat de fouten worden opgelost en dat het daarbij blijft. "Verder heb ik geen zin in enige nadelige consequentie van dit verhaal."

Het lek bij T-mobile-dochter Simpel.nl is door de hacker via Twitter aangemeld bij helpdesk van Vodafone. "Maandag stuurde ik een DM naar Vodafone Webcare, met de mededeling dat ik data had van een concurrent van ze - 'Simpel'. Of ze er iets mee konden", vertelt hij.

Gegevens

Bij de melding zaten ook een paar schermafbeeldingen van wat gegevens om zijn gelijk te onderbouwen. Vodafone heeft daarop Simpel.nl geïnformeerd.

"Simpel.nl benaderen was inderdaad logischer", erkent de hacker. "Maar ik heb geen zin in de arrogante houding van een dergelijk bedrijf. De reactie van Vodafone leek me spannender." Overigens ontkent de hacker ooit geld van Vodafone te hebben gevraagd.

Dienstverlening

De melding is onderzocht door Simpel.nl en het bedrijf heeft aangifte gedaan. Om er zeker van te zijn dat er verder geen klantgegevens uitlekken, heeft Simpel.nl de dienstverlening via de website zaterdag gestaakt.

In totaal zouden de e-mailadressen en namen van 12.000 klanten zijn opgehaald. IT-beveiligingsbedrijf Fox IT is een onderzoek gestart naar de exacte oorzaak en herkomst van de hack.