AMSTERDAM - KPN koppelt vanaf 30 juli minuten en sms'jes in nieuwe abonnementen weer los van mobiel internet. Ook moeten klanten dan per maand voor hun telefoon gaan betalen.

Dat blijkt uit een presentatie van de nieuwe abonnementen (pdf) door KPN. De bundels lijken zich iets meer te richten op bellen en sms'en en op mensen die niet het allerduurste toestel willen. KPN ziet dit zelf niet zo.

Klanten moeten vanaf 30 juli sowieso het instaptarief van 10 euro per maand betalen. Daarvoor mogen zij dan gratis bellen naar alle mobiele KPN-nummers en mogen bovendien de bundels elke maand omhoog en omlaag worden aangepast.

Daarnaast kunnen klanten kiezen voor een bundel met minuten en sms'jes, bijvoorbeeld 250 minuten/sms'jes voor 10 euro per maand. In totaal worden er drie bundels van 100, 250 of 600 minuten/sms'jes aangeboden. De vierde bundel biedt onbeperkt bellen en sms'en.

Vervolgens wordt gekozen voor een databundel van 250, 1000 of 2500 MB die allemaal verschillende snelheden hebben. Deze bundels kosten dan 10, 15 of 25 euro.

Telefoon leasen

Als vierde stap moet nog elke maand een vast bedrag betaald worden voor het leasen van de telefoon. Dit principe werd eerder al bij KPN-dochter Hi geïntroduceerd. Voor een iPhone 4s 32GB moet bijvoorbeeld 31 euro per maand betaald worden bij een tweejarig abonnement.

Een fictieve klant die 250 minuten belt en 250 MB aan internet verbruikt met bovengenoemde iPhone komt inclusief 10 euro instapkosten uit op 61 euro. Met een HTC One X zou dit tweejarige abonnement 55 euro per maand kosten.

Verder krijgen klanten toegang tot 5 GB Cloudopslag voor het maken van een automatische back-up van hun gegevens. Smartphones kunnen bovendien op afstand teruggevonden of uitgeschakeld worden als deze kwijt of gestolen zijn.

Goedkoper toestel

De nieuwe abonnementen lijken vooral aantrekkelijk voor mensen die een goedkoper toestel willen. Met de high end-smartphones zoals de iPhone, Galaxy S III en One X zijn klanten over het algemeen iets duurder uit dan nu het geval is omdat deze vaak nog gratis weggegeven worden bij abonnementen.

KPN ziet dit zelf niet zo. Marco Visser, directeur Consumentenzaken bij KPN, legt tegenover NU.nl uit: "Het is nu veel transparanter hoeveel je voor je toestel betaalt, voorheen zat dit in je bundel verwerkt en was het niet inzichtelijk."

Hij is niet bang dat klanten die een duurder toestel willen door de nieuwe abonnementen afgeschrikt worden. "Ze kunnen naast hun high end-toestel kiezen voor minder minuten als ze dat willen, de kosten blijven dan gelijk. En misschien kiezen ze toch voor een goedkopere telefoon en geven ze 100 euro meer uit aan bundels."

Volgens Visser heeft Hi goede ervaringen met het recent ingevoerde lease-systeem.

Onbeperkt internet

Verder richt KPN zich op het onbeperkt bellen en sms’en dat voor 40 euro in de maand beschikbaar is. Visser sluit niet uit dat mobiel internet uiteindelijk ook zo’n onbeperkte vorm krijgt, "maar we beginnen aan de belkant."

"Datagebruik groeit nog erg hard en in de wereld van mobiel internet gebeurt nog heel veel. Zo is er bijvoorbeeld de komst van LTE (de opvolger van 3G - red.)", aldus Visser. Bij de nieuwe abonnementen kunnen klanten dus in ieder geval alvast kiezen voor 2500 MB aan mobiel internet.

Daarmee is KPN volgens Visser voorbereid op de toekomstige groei.