
Vodafone probeert impact van storingen te beperken
Dat blijkt uit een verklaring die de provider maandag online heeft gezet.
Het bericht is een reactie op de langdurige storing die in april ontstond na een brand in de telefooncentrale van Vodafone in Rotterdam. Het netwerk lag er voor veel klanten de hele week uit. Maandag werd al bekend dat de provider aan de brandveiligheidseisen heeft voldaan.
Bovendien kondigt Vodafone aan dat er een aantal maatregelen wordt genomen om de impact voor klanten zoveel mogelijk te beperken. Zo gaat het bedrijf het 2G- en 3G-verkeer van elkaar scheiden. Als er een storing is in 2G (vooral bellen en sms’en) moet 3G (vooral mobiel internet) daar geen last van hebben.
Beide generaties mobiele netwerken zijn geschikt voor bellen, sms’en en internetten, maar worden in praktijk niet voor alle activiteiten gebruikt.
Daarnaast worden er nieuwe technieken gebruikt die ervoor moeten zorgen dat een mast sneller aangesloten kan worden op het netwerk. Bij de storing in april duurde dat enkele dagen.
Andere providers
Tot slot laat Vodafone weten dat er nog steeds gesprekken met T-Mobile en KPN gevoerd worden over het gebruiken van elkaars netwerk bij grote problemen. Ook het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is daarbij betrokken.
Deze gesprekken werden eerder al door minister Verhagen bevestigd.