DEN HAAG - Een miljoen Nederlandse huishoudens internetten via de kabel. Dat heeft het Platform Nederland Breed maandag laten weten. De andere vorm van snel internet, via adsl, passeerde naar verwachting al eerder dit jaar de een miljoen gebruikers, zo becijferde onderzoeks- en adviesbureau Telecom.paper.

Eind 2003 stond de teller voor het aantal kabelaansluitingen nog op 940.000. In twee maanden tijd was er dus een toename met 60.000 klanten. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het aantal nieuwe klanten in de eerste twee maanden van vorig jaar.

Reclame campagne

De reclamecampagne die de kabelbedrijven half januari zijn begonnen, lijkt zijn vruchten af te werpen. "Natuurlijk heeft dat effect gehad", zegt Rob van Esch, secretaris van het Platform Nederland Breed.

Van Esch ziet echter ook een steeds heftigere concurrentie op meerdere gebieden. "Veel mensen hebben geen vaste telefoonaansluiting meer en kiezen dan voor internet via de kabel." Het platform heeft geen concrete doelstellingen voor het aantal aansluitingen de komende tijd.

Het aantal adsl-klanten was eind vorig jaar volgens schattingen van Telecom.paper 951.000. Een woordvoerder van het onderzoeksbedrijf denkt dat het aantal momenteel ruim boven de miljoen ligt. "We verwachten dat de groei zich doorzet. Maar omdat er veel verschillende adsl-aanbieders zijn die geen concrete cijfers geven, is het moeilijk om een nauwkeurig aantal te noemen." Het aantal kabelaansluitingen is eenvoudiger te berekenen omdat er een overkoepelende organisatie is die het aantal bijhoudt.

Het aantal breedbandaansluitingen (zowel kabel als adsl) is ongeveer 30 procent van het totaal aantal internetaansluitingen in Nederland. Behalve via breedband is het mogelijk om te internetten via de telefoon.