Overheid steunt doventelefonie na faillissement

DEN HAAG - Doven en slechthorenden die klant zijn van het failliete beeld- en teksttelefoniebedrijf AnnieS kunnen blijven bellen met 112 en met horenden.

De overheid gaat financieel bijdragen aan het speciale teksttelefoniesysteem voor smartphones, waardoor het Zweedse communicatiebedrijf Nwise de dienst kan overnemen.

Dat heeft minister Maxime Verhagen van Economische Zaken donderdag meegedeeld aan de Tweede Kamer.

Door het omvallen van AnnieS konden doven en slechthorenden sinds vorige maand niet meer gebruikmaken van teksttelefonie. Omdat dat systeem hen juist in staat stelt om met horende telefoniegebruikers te communiceren, heeft de overheid besloten tot ingrijpen.

Beeldtelefonie

Het beeldtelefoniesysteem van AnnieS, waarmee doven onderling kunnen bellen, valt buiten de regeling, en daarvoor moet dus nog een geschikte overnemer gevonden worden.

In Nederland maken ongeveer 1500 doven en slechthorenden gebruik van beeld- en teksttelefonie voor de smartphone.

KPN biedt daarnaast een doven-bemiddelingsdienst voor reguliere telefonie aan, waar ongeveer 10.000 mensen gebruik van maken. Het is de bedoeling dat de verschillenden services in 2013 worden samengevoegd tot één nieuwe bemiddelingsdienst.

Tip de redactie