AMSTERDAM - De Amerikaanse ticketsite Eventbrite heeft sinds donderdag ook een Nederlandse versie. “Nederlanders zijn sociaal en vooruitstrevend”, zegt oprichter Kevin Hartz bij de lancering van de website.

Via Eventbrite werden sinds de lancering in 2006 wereldwijd 62 miljoen kaartjes ter waarde van 1 miljard dollar (790 miljoen euro) verkocht. Eventbrite verdient hieraan 2,5 procent, plus 0,75 cent, per verkocht kaartje.

De site is bedoeld voor elk type evement, ongeacht de omvang. Het grootste deel van de evenementen is gratis te bezoeken, daar verdient de site dus ook niks mee.

In Nederland was er al de nodige activiteit via de Engelstalige versie; Nederlanders organiseerden tot nu toe 7.000 evenementen. Daarmee is Nederland een van de vijf belangrijkste markten van het bedrijf.

Met een Nederlandse website, app en uiteindelijk ook de integratie van iDeal moet Nederland als “sociaal en vooruitstrevend land” beter bediend worden, zegt Hartz. Samen met de gelijktijdige lancering in Duitsland zijn er nu tien landen waar Eventbrite lokaal actief is.

Drempel verlagen

Onlangs organiseerde de site de kaartverkoop van een concert in New York met ruim 60.000 bezoekers, maar Hartz heeft een hoger doel: het verlagen van de technologische drempel bij het organiseren en promoten van zoveel mogelijk, ook kleinschalige, bijeenkomsten. Het type evenement wordt volgens hem puur bepaald door de gebruikers.

“Het is een platform voor een universele menselijke behoefte; samenkomen”, zegt Hartz. “Iedereen kan evenementen organiseren en daarmee geld verdienen. Zo maken we een nieuwe economie mogelijk.”

Dat begint met het afschaffen van papieren kaartjes. “Waarom heb je nog papier nodig als iedereen een smartphone bij zich heeft?”, vraagt de Amerikaan zich hardop af.

Het bedrijf lanceerde eerder dit jaar een kaartlezer voor de iPad, waarmee organisatoren kaartjes kunnen inlezen. “Grote scanners en andere ingewikkelde apparatuur zijn niet meer nodig”, vertelt Hartz.

Op den duur moet het ook mogelijk zijn om via social media of draadloze communicatietechnologieën als RFID of NFC ‘in te loggen’ bij een evenement. “Dan hoef je je nooit meer zorgen te maken of je je kaartje wel bij je hebt.”