Nike gewaarschuwd om Twitterreclame met Wayne Rooney

AMSTERDAM - De Britse Reclameraad heeft kledingmerk Nike op de vingers getikt om een reclamecampagne op Twitter met voetballer Wayne Rooney.

Rooney twitterde op 1 januari: "Mijn voornemen - om als kampioen het jaar te beginnen en te eindigen". Bij de tweet stond een link naar de website van Nike en de hashtag '#makeitcount', de slogan van Nike.

Volgens de Advertising Standards Authority, de Britse Reclameraad, was het echter onduidelijk dat het ging om een advertentie. Dat was tegen de regels, meldt de Britse krant The Guardian.

Ook Arsenal-voetballer Jack Wilshere was betrokken bij de campagne. De clubs van beide spelers hebben sponsorovereenkomsten met Nike.

Onduidelijk

Omdat gebruikers van Twitter een groot aantal tweets per dag lezen moet het extra duidelijk zijn dat het om reclame gaat, aldus de Reclameraad.

"We vonden dat de verwijzing naar Nike niet prominent was en gemist kon worden," zegt de raad. "Het werd uit de tweets niet duidelijk dat het ging om marketingberichten van Nike."

Het is voor het eerst dat de Reclameraad een twitterreclame verbiedt.

Lees meer over:
Tip de redactie