ROTTERDAM - De interne computerstoring waarmee uitkeringsinstantie UWV donderdagmiddag kampte, is rond 18.00 uur verholpen.

Vanaf halverwege de middag waren de gegevens van 1,7 miljoen klanten niet toegankelijk.

Mensen die tussen 15.00 en 17.00 uur het callcenter belden met een vraag over hun uitkering, kregen te horen dat ze niet konden worden geholpen. Ze kregen het advies vrijdag terug te bellen.

Een storing op de servers van de leverancier van wie UWV dataruimte inkoopt, was de oorzaak. Een woordvoerder van UWV zei dat problemen als deze zelden voorkomen.

Ook de websites werk.nl en uwv.nl waren van buitenaf enige tijd slechts moeizaam bereikbaar. De digitale ondersteuning van de klanten van UWV staat in de kinderschoenen, benadrukt de woordvoerder. ''Het systeem werkt nog lang niet optimaal. Het moet klaar zijn in 2015. Tot die tijd moeten we onze klanten soms om geduld vragen.''

Sinds 1 januari heeft UWV, de uitvoerder van werknemersverzekeringen als WW, WIA, Wajong, WAO en Ziektewet, geen budget meer om uitkeringsgerechtigden persoonlijk van dienst te zijn.