AMSTERDAM - Twitter heeft zo'n 140 miljoen actieve gebruikers die minstens elke maand inloggen. Zij versturen ruim 400 miljoen tweets per dag.

Dat heeft Dick Costolo, CEO van Twitter, gezegd in een interview.

Het gesprek focuste zich hoofdzakelijk op hoe het sociale netwerk geld verdient aan mobiel verkeer. Over een eventuele beursgang van het bedrijf wilde Costolo zich dan ook niet uitlaten, wel deelde hij bovenstaande statistieken.

Verder vertelde hij dat Twitter regelmatig op een dag meer omzet haalt uit mobiel dan uit desktop. Bijvoorbeeld Facebook heeft nog veel moeite met geld verdienen aan mobiel omdat advertenties op dit platform heel beperkt zijn.

Verdienen

"Advertenties op Twitter zijn bij uitstek geschikt voor mobiel omdat ze in tweets staan en die juist gemaakt zijn om op mobiele telefoons te lezen", meent de CEO. "Ook al tonen we advertenties pas sinds enkele maanden op mobiel, we verdienen er nu al regelmatig meer aan dan aan de desktopvariant."

In maart introduceerde het bedrijf voor het eerst Promoted Tweets in de tijdlijn van mobiele gebruikers. Het gaat dan niet alleen om bedrijven die een gebruiker volgt, maar ook om bedrijven waar de gebruiker volgens Twitter interesse in heeft.

Bovendien werd die maand een nieuw platform geïntroduceerd waardoor het ook voor kleine bedrijven aantrekkelijk moet worden Promoted Tweets te kopen. Deze berichten zullen dan bij relevante zoekopdrachten altijd bovenaan verschijnen.