AMSTERDAM – Adverteerders hebben verbolgen gereageerd op het besluit van Microsoft om de Do Not Track-functie in Internet Explorer 10 automatisch aan te zetten.

Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant the Wall Street Journal.

Microsoft liet donderdagnacht (Nederlandse tijd) weten dat IE 10 in Windows 8 gebruikers automatisch beschermt tegen het volgen van gebruikers door adverteerders. Deze bedrijven bekijken het internetgedrag van consumenten via cookies en kunnen zo gerichte advertenties aanbieden.

Het bedrijf achter IE en Windows heeft besloten de Do Not Track-knop in de browser niet optioneel te maken, maar standaard in te schakelen. Microsoft vindt dat gebruikers 'een bewuste keuze' zouden moeten maken om informatie te delen.

Keuze

De industrie reageert echter verbaasd. Eerder dit jaar werd met de Amerikaanse overheid afgesproken dat de Do Not Track-knop in browsers gehonoreerd zou worden, maar dat deze niet als voorkeursinstelling mocht gelden.

Mozilla was het eerste bedrijf dat een dergelijke knop in de browser Firefox verwerkte, het bedrijf liet toen ook weten dat het de functie optioneel maakt omdat het niet wilde dat Mozilla de keuze zou maken voor individuen.

Grote zorgen

Stu Ingis, van de Digital Advertising Alliance, noemt het besluit van Microsoft eenzijdig en stelt dat het 'grote zorgen' tot gevolg heeft. "We steunen een keuze door gebruikers, maar niet een keuze die gemaakt wordt door één browser of bedrijf."

Ook met de Do Not Track-functie ingeschakeld, krijgen consumenten gewoon advertenties te zien. Deze zijn alleen niet op hen toegespitst en kunnen dus ook voor niet relevante producten of diensten zijn. Adverteerders vrezen dat de reclames daardoor minder effectief zullen zijn.