
KPN verliest aandeel in breedbandmarkt
Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van Telecompaper. KPN komt, inclusief zijn dochterbedrijven XS4ALL en Telfort, op een marktaandeel van 39,1 procent. Dat aandeel lag een jaar eerder nog op 41,3 procent.
KPN nam zich vorig jaar juist voor om zijn marktaandeel op de Nederlandse breedbandmarkt te vergroten, naar 47 procent in 2015.
Ziggo won 1,1 procent en zag zijn marktaandeel uitkomen op 26,4 procent. Ook nummer drie op de breedbandmarkt UPC klom (1,4 procent), naar 15,3 procent.
Kabel
Ondanks een krimp in de markt voor breedband telefoonaansluitingen (DSL) groeide de breedbandmarkt op kwartaalbasis met 48.000 aansluitingen. Dat was vooral te danken aan de groei van het aantal kabelaansluitingen naar 2,9 miljoen.
Het aandeel van glasvezel groeide met 13 procent, naar een marktaandeel van 5,5 procent. In totaal hebben nu 6,4 miljoen Nederlandse huishoudens een breedbandverbinding.
Dit jaar groeit de markt voor breedbandverbindingen met 2,9 procent, verwachten de analisten van Telecompaper. Dat komt met name doordat meer aanbieders, zoals Tele2 en T-Mobile, 3-in-1-diensten gaan aanbieden (internet, tv en bellen).
Vooral voor glasvezel ziet dit jaar er zonnig uit, met een verwachte groei van 35 procent.