AMSTERDAM – Nederlanders zijn tevredener over digitale televisie dan een jaar geleden. Ook het aantal storingen is flink afgenomen.

Dat blijkt uit de providermonitor van de Consumentenbond. Maximaal 7000 Nederlanders vullen maandelijks een vragenlijst over hun provider in.

In de maanden januari en februari kregen alle aanbieders van digitale tv samen een 7,3 als beoordeling. Daarbij staat Zeelandnet met een 7,9 bovenaan gevolgd door CanalDigitaal met een 7,8 en Ziggo met een 7,4.

Ziggo stond vorig jaar met dezelfde beoordeling nog op de eerste positie.

Storingen

Opvallend is dat veel minder klanten aangeven last te hebben gehad van storingen. Bij Tele2 is dit 42 procent van de klanten en daarmee staat de provider bovenaan die lijst. Vorig jaar had nog 78 procent van de klanten van Caiway last van storing. Nu is dat 25 procent waarmee de provider tweede staat.

xx

Bij interactieve tv van KPN hadden 24 procent van de klanten last van storingen.

Wat betreft het oplossen van storingen zijn er nog wel verbeteringen mogelijk. Zo krijgt Caiway ondanks het teruggelopen aantal storingen slechts een 4,8 wat betreft het oplossen van deze problemen. Tele2, Ziggo en UPC krijgen allemaal een ruime zes voor de omgang met storingen.