AMSTERDAM - Facebook heeft het aan zichzelf te wijten dat General Motors (GM) zich als adverteerder heeft teruggetrokken bij de socialenetwerksite.

Facebook-medewerkers hebben de afgelopen weken geprobeerd om GM te overtuigen van de voordelen van betaald adverteren op de site, maar slaagden hier niet in. Dat meldt persbureau Reuters.

Dat was nadat Facebook eerder klanten probeerde te werven met gratis advertentiepagina’s.

Tijdens de bijeenkomst met GM benadrukten medewerkers van Facebook dat gratis content op hun Facebook pagina in schril contrast zou staan in vergelijking met betaalde advertenties.

"Ze (GM, red.) proberen het op deze manier de komende tijd en zien wel hoe het uitpakt. Ze maken zelf content en als dat werkt, werkt het", tekent Reuters op. Facebook noch GM gaven commentaar over deze bijeenkomst.

Effectief

De reden voor GM om niet meer te adverteren op de netwerksite, is dat het veel minder effectief is dan andere opties zoals Google AdSense. Advertenties op Facebook leveren ongeveer de helft van het aantal clicks per bekeken pagina op vergeleken met het aantal clicks op andere websites.

Dinsdag maakte GM, de derde grootste reclame investeerder in de Verenigde Staten, bekend dat het zijn betaalde advertenties staakt op Facebook. Jaarlijks besteedden zij naar verluidt 40 miljoen dollar aan marketing via Facebook.

Vertrouwensbreuk

Het was de eerste duidelijke vertrouwensbreuk in Facebooks advertentiestrategie en laat zien dat er twijfels bestaan over de voordelen ten opzichte van adverteren in traditionele media.

Facebook gaat vrijdag naar de beurs in New York. Het aandeel wordt tegen 38 dollar op de markt gebracht, waarmee Facebook als bedrijf een waarde krijgt van ruim 100 miljard dollar, het hoogste bedrag ooit bij een beursintroductie.

Lees hier wat er gaat veranderen op Facebook door de beursgang