CANNES - Spam, ongevraagde reclame, verplaatst zich van de e-mailbak naar de mobiele telefoon. In Europa ontvangt nu ongeveer procent van de eigenaren van een mobiele telefoon iedere week ongeveer vijf spam-berichten. Nederland lijkt voorlopig nog niet erg veel last te hebben van het probleem. “Maar hoe lang nog”, zegt Enrique Salem, directeur van internetbedrijf Brightmail dinsdag.

Spam is een bekend en groot probleem voor e-mail. Meer dan de helft van de verstuurde elektronische berichten is momenteel ongewenste reclame. De verwachting is dat het aantal de komende tijd alleen nog maar toeneemt. Spammers hebben inmiddels een nieuw medium gevonden, de mobiele telefoon.

Twintig miljoen berichten per uur

Volgens Salem kunnen grote spammers per uur ongeveer twintig miljoen berichten versturen naar de mobiele telefoons. De meeste reclame wordt verstuurd vanaf een computer, in grote aantallen tegelijk en anoniem. In de wereld hebben ongeveer 115 miljoen mensen een mobiele telefoon die ze actief gebruiken.

Toename sms-spam

Het Engelse technologiebedrijf Empower Interactive verwacht een enorme toename van het aantal spam berichten via sms in de komende jaren. Dat gaat operators een heleboel geld kosten, zo verwacht het bedrijf. “Het kost een operator alleen al ongeveer 5 euro als een klant belt met een klacht.”

Europese richtlijn

Brightmail zegt dat operators en de overheid direct moeten ingrijpen. “Operators kunnen bijvoorbeeld berichten blokkeren en hun klanten op het hart drukken voorzichtig te zijn met hun telefoonnummer.” De Europese Commissie heeft in een richtlijn het versturen van spam, zowel via e-mail als sms, verboden. Deze richtlijn is overgenomen in Nederland en ligt nu nog ter goedkeuring bij de Eerste Kamer.

Spam-golven in Nederland

In Nederland zijn onlangs enkele spam-golven geweest. Zo ontvingen klanten van Telfort berichten dat ze een 0906-nummer moesten bellen en dan bijvoorbeeld een gratis vakantie konden winnen. De berichten zouden afkomstig zijn van een anonieme Amerikaanse sms-centrale.