'Frequentieveiling gevaar voor spoor'

AMSTERDAM - De veiling van nieuwe frequenties voor mobiel internet vormt een gevaar voor het spoor. Vertragingen en haperende beveiligingssystemen zouden een mogelijk gevolg zijn.

Dat staat in een brandbrief die de spoorvervoerders, waaronder de NS, naar minister Verhagen en Schultz hebben gestuurd. De brief (pdf) is in handen van NU.nl

In de herfst moet er een frequentieveiling plaatsvinden waarbij ook ruimte is voor nieuwkomers op de mobiele markt. Ook de huidige frequenties van KPN, T-Mobile en Vodafone worden opnieuw verdeeld.

Daarnaast zullen er frequenties worden uitgegeven op nieuwe frequentiebanden voor bijvoorbeeld het aanbieden van 4G. Dit levert volgens de spoorsector een gevaar op voor de communicatie tussen machinisten en de treindienstleiding.

Storingen

De vervoerders vrezen dat het telefoonverkeer nog vaker voor storingen zal gaan zorgen. Dit omdat de de voorwaarden wat betreft het beperken van interferentie van het GSM-Rail verkeer niet gewijzigd zijn.

De bedrijven vragen het kabinet dan ook om de voorwaarden van de veiling aan te passen. "Het risico dat het gebruik van nieuwe technologieën het treinverkeer verder verstoren en daarmee de veiligheid in het geding brengen achten wij zeer hoog en reëel", zo staat in de brief.

Gevolgen

Vertragingen, gebrekkige reisinformatie, problemen met de wisselverwarming en haperende beveiligingssystemen zouden de mogelijke gevolgen zijn omdat hiervoor in alle gevallen het GSM-Rail systeem gebruikt wordt.

De spoorsector stelt voor dat er beschermingsmaatregelen worden getroffen. "De huidige ontwerpvergunningen bevatten niet de noodzakelijke bescherming tegen interferentie. Verzoeken om die maatregelen op te nemen worden vooralsnog niet gehonoreerd om voor ons onduidelijke redenen."

Volgens de bedrijven hebben de aanpassingen geen effect op veiling zelf.

110 miljoen

De kosten om de communicatie op het spoor te beschermen tegen ander verkeer worden geschat op 110 miljoen euro. Onder meer voor het instellen van filters. De sector is niet van plan deze kosten op zich te nemen.

Lees meer over:
Tip de redactie