AMSTERDAM - Het ontbreekt bijna aan Belgische vrouwen op het web. Volgens een nieuw onderzoek van IDC maakt ongeveer één op de drie Belgen gebruik van internet en laten vooral vrouwen het afweten, behalve als het op online winkelen aankomt.

Het totaal aantal Belgen dat in het laatste kwartaal online ging was 35 procent. Opvallend daarbij is het lage aantal vrouwen, slechts 31 procent van de Belgische internetters behoort tot dat deel van de bevolking.

De moderne Belgische vrouw heeft naast internetten nog een hobby, zo constateert IDC, namelijk winkelen op internet. "Meer dan een kwart van de vrouwelijke internetters koopt regelmatig iets online, bij de mannen ligt dat op 14 procent", aldus een van de marktonderzoekers.

Bij de aankopen gaat de voorkeur van vrouwen vooral uit naar reizen en boeken en tijdschriften. Mannen blijken vooral cd's en video's online te bestellen.In totaal besteedden de Belgen (bedrijven en particulierenn) in 2001 ongeveer 3,3 miljard euro. IDC verwacht dat dat dit jaar groeit tot ruim 37 miljard.