NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

UTRECHT – Een programmeerfout in de crisispagina op NS.nl leidde tot uitval van de website tijdens de winterproblemen op het spoor. De webserver functioneerde daardoor niet zoals gepland.

Dat blijkt uit honderden pagina’s documentatie over de verstoring op het spoor, die NU.nl in handen kreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Juist reisinformatie is in het verbeterplan bij problemen op het spoor verkozen tot een van de belangrijke speerpunten.

Uitval

Toen de NS op 3 februari door het winterweer werd overvallen, is besloten een crisispagina op te zetten. Zo'n pagina is bedoeld om snel de belangrijkste informatie te geven en ervoor te zorgen dat servers niet overbelast raken.

Volgens de berekeningen had de site 1,8 miljoen pageviews per uur moeten kunnen bieden. Dat is ver boven de piek van 820.000 pageviews uit 2010. Toch ging het mis.

Overload

"Desalniettemin ging NS.nl (niet de reisplanner) na een piekbelasting van 928.000 pageviews per uur down. Deze storing duurde van 15.00 tot 17.30 uur", schrijft de NS in een analyse. "NS.nl is tijdelijk niet bereikbaar geweest door een programmeerfout op de calamiteitenpagina die voor een overload heeft gezorgd."

Uiteindelijk zouden er drie storingen optreden op 3 februari. "Op drie momenten is geen reisinformatie via onze site voor klanten beschikbaar (12.35 - 12.45, 15.00 - 16.50 mobiel.ns.nl, 15.00 - 17.30 ns.nl) geweest. Tijdens de storingen van de sites was de reisplanner via de railpocket van onze medewerkers en via de reisplanner Xtra wel beschikbaar", concludeert het spoorwegbedrijf.

Omstreden

Om problemen voor te zijn, is in 2011 de reisinformatie van Prorail naar NS overgegaan. Dit leidde tot protest van andere treinvervoerders. Die zijn momenteel in onderhandeling om hun 'concurrentiegevoelige' reisinformatie over hun dienstregeling ook zelf te kunnen aanbieden.

De NS heeft verschillende stappen gezet om de reisinformatie te verbeteren. Zo is er een 'regisseur reisinformatie' benoemd, worden nieuwe informatiesystemen sneller ingevoerd en komen de reisgegevens als open data beschikbaar voor iedereen.

Uit de documenten bleek ook dat de NS al bij alleen het vermoeden van sneeuw de dienstregeleing aanpast.

Lees meer over:
ns
Tip de redactie