AMSTERDAM - In Nederland is Facebook verreweg het populairste sociale medium.

Dat blijkt uit onderzoek van Newcom Research onder 11.000 mensen. Het onlineplatform Hyves ziet het gebruik juist met rasse schreden dalen.

Ongeveer 7,3 miljoen Nederlanders maken gebruiken van Facebook. Daarmee is het platform ook YouTube (6,9 miljoen) voorbijgestoven. Vorig jaar hadden nog maar 4,9 miljoen mensen een account op Facebook.

Dagelijks gebruik

Ook nam het dagelijks gebruik fors toe. Gebruikten vorig jaar nog 2,2 miljoen mensen dagelijks Facebook, dit jaar zijn dat er 4,3 miljoen.

6,9 miljoen mensen geven aan gebruik te maken van Youtube. 3,2 miljoen Nederlanders zitten op LinkedIn en Twitter gevolgd door Hyves met 3 miljoen mensen. Deze cijfers zeggen nog niet om het dagelijks gebruik.

Zo ligt dat cijfers bij Twitter veel hoger dan bij Linkedin: 1,5 miljoen om 300.000.

Hyves zag vooral jongeren afhaken. Bovendien verwachten gebruikers dat ze de komende jaren steeds minder gebruik zullen maken van het Nederlandse platform, terwijl Facebook naar verwachting juist zal blijven groeien.