AMSTERDAM – De iPad wordt sinds de lancering van het nieuwe model in maart meer gebruikt voor browsen dan de iPhone. Ook het aandeel van iOS in totaal neemt flink toe.

Dat blijkt uit nieuwe gegevens van statistiekenverzamelaar Netmarketshare.com.

Het marktaandeel van de iPad wat betreft mobiel browsen komt in april uit op 33,7 procent. Een flinke stijging in vergelijking met de 29,6 procent een maand eerder. De iPhone is door de stijging definitief ‘verslagen’.

De afgelopen maanden bleef de iPad de iPhone al net iets voor, maar het verschil is inmiddels opgelopen tot bijna 6 procent. De telefoon van Apple is goed voor 27,4 procent van al het mobiele verkeer via browsers.

iOS versus Android

In totaal stijgt iOS dus van 59,9 procent naar 63,2 procent. Android groeit van 18,6 procent naar 19,3 procent. Een jaar geleden lagen de verhoudingen op 49,8 procent voor iOS en 15,9 procent voor Android.

Het mobiele besturingssysteem van Google blijft erg versnipperd wat betreft versies. Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) is de nieuwste variant, maar is tot nu toe slechts goed voor 0,94 procent van het totaal.

Android 2.3 is met 11,9 procent de grootste Androidversie wat betreft het verkeer via browsers.