Google toont vergelijking niet meer als reclame

AMSTERDAM – Google gaat eigen diensten waar bijvoorbeeld hotels vergeleken worden niet meer aanmerken als advertentie. De deels betaalde resultaten zullen meer geïntegreerd worden met de normale zoekresultaten.

Dat bericht Search Engine Land maandag. Google heeft de verandering bevestigd.

De zoekgigant biedt nu in het blokje advertenties boven de zoekresultaten soms ook vergelijkingen van hotels of vluchten. Deze links verwijzen naar een vergelijkingssite van Google waar de resultaten deels betaald zijn.

Voorheen werden deze vergelijkers aangemerkt als advertenties, gekenmerkt door een gele achtergrond en het woord ‘Comparison ad’. Vanaf vandaag zullen deze sites in de Verenigde Staten echter gescheiden worden van de advertenties.

Google spreekt van een 'derde soort resultaat' naast de normale zoekresultaten en advertenties.

De oude situatie:

xx

De nieuwe situatie:

xx

Betaald

"We veranderen het ontwerp van de zoekresultaten naar hotels, vluchten en financiële producten. Deze verandering moet het voor onze gebruikers eenvoudiger maken om snel een vlucht of hotel te boeken", aldus een woordvoerder in een reactie.

"We hebben altijd vermeld dat bij een dergelijke zoekopdracht Google soms betaald wordt, we willen duidelijk en consistent zijn over hoe we dat doen."

Verschil

Het verschil met advertenties is dat daarbij de adverteerder de zoekwoorden, inhoud en links bepaalt. Bij de vergelijkingsites heeft Google de controle over wat er getoond wordt, maar kunnen bedrijven geld betalen om de kans te vergroten dat hun aanbod verschijnt.

Het is dus niet zo dat een hotel een vaste positie in de vergelijkingssite kan kopen, maar een bedrijf kan wel meer geld inleggen om de kans dat het hotel naar voren komt bij diverse zoekopdrachten te vergroten.

Of de vergelijkingen ook naar Nederland komen, is niet duidelijk.

Lees meer over:
Tip de redactie