
'Ex-topman wilde Blackberry radicaal veranderen'
Dat schrijft Reuters vrijdag op basis van twee anonieme bronnen die betrokken zouden zijn bij de plannen. Eind januari stapten Jim Balsillie en Mike Lazaridis op als CEO van het bedrijf. Zij zijn opgevolgd door Thorsten Heins.
Volgens de bronnen was Balsillie voor zijn vertrek bezig met een omvangrijk plan om Blackberryfabrikant Research In Motion (RIM) weer uit het slop te trekken. Hij wilde het netwerk van RIM beschikbaar stellen voor providers om zo goedkope databundels aan te bieden.
Goedkope data
In het plan zouden providers toegang krijgen tot het eigen netwerk dat RIM heeft. Zo zouden databundels aangeboden kunnen worden aan klanten die nu nog geen smartphone hebben. Voor een relatief laag bedrag zouden zij dan toegang krijgen tot sociale media en instant messaging-diensten.
Voorwaarde was dat Blackberry Messenger, in Nederland ook bekend als pingen, deel uit zou maken van het pakket. Voor de providers kan het plan aantrekkelijk zijn geweest vanwege de lage kosten en het feit dat er een nieuwe groep consumenten smartphones gaat afnemen. Dat levert per klant gemiddeld meer op.
Teruggefloten
Balsillie werd volgens de bronnen echter teruggefloten door de huidige CEO. Heins werd gesteund door Lazaridis en de raad van bestuur. Heins wil focussen op de nieuwe Blackberry 10-toestellen die aan het eind van dit jaar op de markt komen. Deze smartphones zouden het bedrijf er weer bovenop moeten helpen.
De verkoop van Blackberry’s is het afgelopen jaar namelijk behoorlijk teruggelopen.
RIM zou al behoorlijk ver zijn geweest met de uitwerking van het plan. Er werden onder meer gesprekken gevoerd met AT&T en Verizon in de Verenigde Staten en Vodafone en Deutsche Telekom, het moederbedrijf van T-Mobile, in Europa.
Ook was er al software in ontwikkeling die het gebruik van het RIM-netwerk mogelijk moet maken, aldus de bronnen. RIM wil niet op het bericht reageren.