AMSTERDAM - Apple zal uiterlijk half april op de Nederlandse website meer en betere informatie geven over garantie.

Dat meldt de Consumentenbond vrijdag. De bond klaagde met tien andere Europese consumentenorganisaties over het garantiebeleid van Apple.

Zo biedt Apple maar een jaar garantie, terwijl dat er in Europa wettelijk twee jaar moeten zijn.

Inmiddels informeert het bedrijf Europese consumenten over de verschillen in het beleid en maakt Apple dus duidelijk waar de klanten recht op hebben.

Nederland

De Consumentenbond was echter nog niet tevreden. De Nederlandse wet biedt namelijk nog meer bescherming dan de Europese regels. Apple heeft nu toegezegd Nederlanders specifiek nog uitgebreider informatie te geven.

Dit betekent dus niet dat het garantiebeleid van Apple zelf wordt aangepast, maar alleen dat er meer openheid wordt gegeven.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, laat weten: "Wij houden nauwlettend in de gaten of de informatie die Apple toevoegt voldoende duidelijk is."

Overlap

Apple heeft in de brief aan de Bond namelijk niet duidelijk gemaakt wat er precies online gezet wordt. "Als informatie over overlap of verschillen tussen de garantie die Apple biedt en waar Nederlanders recht op hebben ontbreekt, kunnen consumenten niet op juiste gronden een keuze maken."

Bovendien wijst de Consumentenbond op de 'dure extra garantie' van het bedrijf die overlap vertoont met waarmee klanten sowieso recht op hebben.