
Providers om tafel over overnemen klanten bij storingen
Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer als reactie op de grote storing bij Vodafone. De providers laten aan NU.nl weten graag een gesprek aan te gaan.
De storing bij Vodafone ontstond woensdagochtend na een brand in het bedrijfspand in Rotterdam. Donderdagochtend zijn de problemen nog steeds niet volledig opgelost.
Verhagen wil op korte termijn met de telecombedrijven om tafel gaan zitten om te bekijken hoe deze situaties beter opgevangen kunnen worden. Onderdeel daarvan is onderzoeken of het mogelijk is dat klanten sneller gebruik kunnen maken van andere netwerken.
Capaciteit
"Uiteraard dient de capaciteit van het netwerk in het belang van de eigen klanten geborgd te worden", aldus een persvoorlichter van T-Mobile. "Het netwerk is niet toegerust om in een keer een verdubbeling van het aantal klanten te bedienen. Het is te vroeg om op verdere details vooruit te lopen."
Ook KPN stelt dat er een aantal haken en ogen aan het gebruiken van elkaars netwerk zitten. "We moeten concurrentie en privacy waarborgen en dan is ook de capaciteit nog een aspect. Daarnaast zijn er technische uitdagingen", aldus een woordvoerder. "Maar we staan open voor een gesprek."
Vodafone gaf gisteren al aan gesprekken te voeren met KPN en T-Mobile over het overnemen van klanten. KPN laat weten dat deze gesprekken nog steeds gevoerd worden, maar dat een snelle oplossing technisch ingewikkeld is.
Analyse
Verhagen schrijft verder in zijn brief: “Uiteraard zal ik aandacht vragen voor de analyse van de storing en de respons hierop. Mijn inzet is dat we goed bezien of er mogelijkheden zijn om de gevolgen van dergelijke storingen voor bedrijven en consumenten in de toekomst nog beter te beperken.”