AMSTERDAM - Een deel van de problemen op het netwerk van Vodafone waren rond 15.00 uur opgelost. Nog ongeveer 10 tot 15 procent van de klanten heeft last van de storing.

Dat laat Vodafone in een nieuwe verklaring weten.

De problemen in het sms- en belverkeer en het mobiele internet ontstonden na een brand in het bedrijfspand van Vodafone in Rotterdam. Daardoor werd netwerkapparatuur uitgeschakeld.

Het verkeer uit de regio moest vervolgens gebruikmaken van andere apparatuur waardoor het netwerk overbelast raakte. Een kwart van de klanten had last van de storing. De problemen deden zich landelijk voor.

Regio

Rond 15.00 uur verminder de overlast echter. Alleen mensen in de getroffen regio hebben nog problemen, aldus Vodafone. Voor het 2G-netwerk (bellen en sms'en) is dat vooral de regio Rotterdam en Den Haag. 3G (mobiel internet) is nog in meer gebieden verstoord.

Het 2G-netwerk moet aan het eind van de dag weer operationeel zijn. Wanneer 3G weer beschikbaar komt, is niet bekend. Vodafone is ook in gesprek met KPN en T-Mobile om naar gezamenlijke oplossingen te kijken door klanten bijvoorbeeld gebruik te laten maken van andere netwerken.

Verhagen

MInister Maxime Verhagen van Economische Zaken gaat snel met de telecombedrijven praten over hoe storingen zoals bij Vodafone in de toekomst te voorkomen zijn. De minister wil nagaan of het mogelijk is dat klanten in zo'n geval sneller van andere netwerken gebruik kunnen maken. Hij heeft dat aan de Tweede Kamer geschreven.

Verhagen schrijft de hinder die de Vodafonegebruikers hebben ondervonden van de storing, te betreuren. Hij wil met de providers overleggen ''welke lessen we hieruit kunnen trekken''.

Volgens de minister heeft Vodafone woensdag laten weten dat het mobiele netwerk mogelijk aan het einde van de dag op gang komt. Het zal dan wel beperkt blijven tot bellen en sms’en. Het telecombedrijf overlegt met KPN en T-Mobile over het gebruik van internetdiensten door Vodafoneklanten.