AMSTERDAM – De Consumentenbond is nog niet tevreden met de wijziging rond het garantiebeleid bij Apple. De bond verwacht dat het bedrijf de informatievoorziening voor Nederlanders verder aanscherpt.

Dat schrijft de Consumentenbond in een verklaring.

Na een boete in Italië vanwege het gebrekkige garantiebeleid riepen Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, Apple op het beleid en de communicatie daarover aan te passen.

Dit weekend maakte Apple op de website duidelijk dat consumenten op grond van Europese regels recht hebben op twee jaar garantie in plaats de garantie van één jaar die Apple biedt.

Het garantiebeleid van het bedrijf zelf is dus niet aangepast, maar er wordt meer informatie gegeven. Bovendien gelden de regels van Apple alleen voor producten die direct bij Apple zelf gekocht zijn.

Nederland

“Hiermee komt het bedrijf tegemoet aan de kritiek”, aldus de Consumentenbond. “Toch geeft het bedrijf nog te weinig informatie over de regels en rechten van consumenten in specifieke landen. We verwachten daarom van Apple dat zij hun informatievoorziening over garantie voor Nederlandse consumenten nog verder aanscherpt.”

Volgens de Consumentenbond biedt de Nederlandse wet meer bescherming dan het Europese wettelijk minimum van twee jaar. Die informatie zou nu weggestopt zijn in een voetnoot.

De bond laat weten dat Apple nog niet inhoudelijk gereageerd heeft op de brief van de Europese consumentenorganisaties die op 16 maart verstuurd werd.